هفته جهانی ایمنی راهها
ROAD SAFTY IS NO ACCIDENT
"۲۳ الی ۲۹ ماه آوريل (۳ الی ۹ اردیبهشت) برای اولين بار توسط سازمان ملل به عنوان هفته " ايمنی راهها " نامگذاری شده است. سازمان ملل با تعيين شعار "امنيت راه ها اتفاقی نيست" به دنبال افرايش آگاهی در ميان کشورهای جهان است که می توان با تصميماتی هر چند ساده امنيت جاده ها را افزايش داد.
به گزارش سازمان ملل نزديک به چهل درصد قربانيان حوادث جاده ای افراد زير بيست و پنج سال هستند. بان کی مون دبير کل سازمان ملل در پيامی به مناسبت آغاز اين هفته با برشمردن لزوم اجرا و اعمال قوانين ايمنی و راهنمايی و رانندگی، بر نقش مقامهای عالی دولتها در کاهش ميزان تلفات حوادث جاده ای اشاره کرد و آنرا تصميمی سياسی خواند که بايد با منابع لازم مالی همراه شود.
ميزان تلفات حوادث جاده ای در ايران بسيار بالاست و سالانه چندين هزارنفر در حوادث جاده ای جان خود را از دست می دهند."
به دليل اقدامات ناهماهنگ مديريتي در چرخه ايمني ترافيك كشور
كنترل تصادفات با مشكل مواجه شده است
در حال حاضر نزديك به پنج ميليون وسيله نقليه در جاده هاي سطح كشور تردد مي كند و سالانه ۷۵۰ هزار وسيله به ناوگان حمل و نقل اضافه مي شود كه بر پايه برآوردهاي انجام شده تا سال ۱۳۸۸ تعداد ناوگان به ۱۰ ميليون دستگاه مي رسد:
|
|
|
به رغم اقدامات انجام شده براي ارتقاي ايمني حمل و نقل، به علت وجود برخي از مشكلات زيربنايي، اقدامات ناهماهنگ مديريتي در چرخه ايمني ترافيك كشور، كنترل تصادفات با مشكل مواجه شده است.
مسعود خوانساري معاون وزير راه و ترابري در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا،
مي گويد: با وجود اقداماتي كه سازمان و ساير دستگاه هاي متولي ايمني در سال هاي اخير براي توسعه ايمني حمل و نقل انجام دادند، ميزان تصادفات هر سال سير صعودي را طي مي كند و اگر تمهيدات فراگير و منسجمي انديشيده نشود در سال هاي آتي بخش ايمني و ترافيك كشور با بحران جدي مواجه خواهد شد.
وي در ادامه صحبت هاي خود خاطر نشان كرد: در حال حاضر نزديك به پنج ميليون وسيله نقليه در جاده هاي سطح كشور تردد مي كند و سالانه ۷۵۰ هزار وسيله به ناوگان حمل و نقل اضافه مي شود كه بر پايه هاي برآوردهاي انجام شده تا سال ۱۳۸۸ تعداد ناوگان به ۱۰ ميليون دستگاه مي رسد.
خوانساري گفت: بر اساس مطالعات انجام شده سازمان در برنامه چهارم توسعه به مواردي در رابطه با سطح خدمات موجود در جاده ها براي سال ۸۸ بر مبناي وسيله نقليه اشاره شده و بر پايه آن به ۸ هزار كيلومتر اتوبان و ۶ هزار كيلومتر بزرگراه نياز است كه تامين اعتبار آنها امكان پذير نيست.
معاون وزير راه و ترابري، با برشمردن عواملي كه زمينه ساز مشكل حمل و نقل است، گفت: يكي از عواملي كه موجب شده است در كشور استفاده از وسيله نقليه افزايش يابد و چرخه ترافيك با مشكل مواجه شود، ارزان بودن قيمت سوخت است كه انگيزه استفاده از وسايل نقليه شخصي را به جاي وسايل نقليه عمومي قوت مي بخشد و از طرفي توليد انبوه موتورسيكلت و ورودي بي رويه آن به جاده، ايمني حمل و نقل را مورد تهديد قرار داده است. اما آمارها نشان مي دهد سالانه ۵/۱ تا ۲ ميليون موتورسيكلت توليد مي شود و بررسي هاي انجام شده در استان گيلان حاكي است كه ۲۲ درصد تلفات ناشي از تصادفات مربوط به موتورسواران است.
وي به اصلاح ساختار تشكيلات وزارت راه و ترابري و ادغام سازمان با راهداري اشاره كرد و افزود: در اصلاح ساختاري تشكيلات راه مقرر شد كه امور مربوط به زيربناها در يك جا متمركز شود كه اين كار در حال ااست.
خوانساري افزود: در بخش راهداري، معاونت راهداري و سازمان ادغام مي شوند كه موضوع نگهداري و بهره برداري توسط سازمان انجام مي شود. بنابراين وظايف اين دو تشكيلات در سطح ستاد در يكديگر ادغام مي شود اما در استان ها ساخت فعلي زيرنظر وزير راه ادامه خواهد داشت.وي گفت: در حال حاضر بيش از ۸۰ درصد از فعاليت استان ها متوجه راهسازي است و كمتر به مقوله راهداري مي پردازند كه بايد در كنار راهسازي نگاه نويني به راهداري داشته باشيم.
خوانساري در ادامه تصريح كرد: موضوع واگذاري بيش از ۹۰ هزار كيلومتر راه روستايي غيراستاندارد و پراكنده به وزارت راه، مشكل ديگري است كه براي حل آن بايد در برنامه هاي آتي تمهيدات اصولي انديشيده شود.
رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيز با بيان اين كه ۱۷ سازمان در ايجاد و حل مشكل ترافيك اين شهر نقش دارند گفت: كاهش و حل مشكل ترافيك تهران جز با نقش آفريني اساسي اين سازمان ها و همكاري جدي آنها امكان پذير نيست.
سرتيپ حسين بيژني در گفت و گو با واحد مركزي خبر همچنين اقدام اساسي و ايجاد عزم ملي را لازمه حل مشكل ترافيك در تهران دانست و افزود: سازمان هاي ذي ربط در چارچوب بهينه سازي زيرساخت هاي شهري و اعمال دقيق قانون مي توانند به حل اين مشكل كمك كنند.
وي با تاكيد بر اين كه اداره راهنمايي و رانندگي مجري طرح ها و تنها يكي از سازمان هاي ۱۷ گانه مرتبط با موضوع ترافيك است، گفت: شركت هاي خودرو سازي و سازمان هايي چون شهرداري، محيط زيست و حتي پزشكي قانوني و اورژانس در ايجاد ترافيك دخيل اند.
رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ ارتقاي فرهنگ، مهندسي ترافيك و اعمال قانون را از راهكارهاي كاهش و حل مشكل ترافيك دانست و در زمينه اجراي قوانين خاطرنشان كرد: براي حل مشكل رفت و آمد خودروها اصلاح مقررات ترافيكي ضروري است.وي افزود: جلوگيري از افزايش بي رويه تعداد خودروها، گسترش وسايل حمل و نقل عمومي، خودداري از ساخت و سازهاي خارج از استاندارد شهري، تصحيح ساختار راه ها و رفع مشكلات مهندسي سخت افراز و نرم افزار هاي ترافيكي از جمله شيوه هايي است كه مي تواند تا حدودي از بار ترافيكي تهران بكاهد.
مدیریت بیماریهای مرکز بهداشت شهرستان رزن